"عوامل نجاح قابلة للمواءمة"
د. جيه هورن مون
(جامعة
SIM
-سنغافورة)
لقد كانت لسنغافورة ما يقرب من عقدين
من
خطط أساسية لتكنولوجيا والمعلومات والاتصالات في التعليم منذ
إطلاق الخطة الرئيسة الأولى في عام 1997. وخلال هذه الفترة،
حدثت تغييرات متسارعة في تكنولوجيا المعلومات والاتصالات
تزامنا مع عدد مماثل لا يحصى من ممارسات التدريس والتعلم
المطورة بناءً على الخبرات المرتبطة بهذه الخطط الرئيسة، فضلاً
عن دراسة عامة حول مبادرات مماثلة في مناطق تعليمية أخرى، تهدف
هذه الورقة إلى تسليط الضوء على عوامل «النجاح» الرئيسة ذات
العلاقة. وتتمثل في بنى تحتية «بشرية» ومادية، توليد الأفكار،
التفاعلات والترجمة والهياكل الداعمة. في حين أن ما تم ذكره لا
يختلف عما حددته معظم الأدبيات، إلا أن العنصر الحاسم في
التجربة السنغافورية هو قدرة النظام على مواءمة التركيز ضمن
هذه العوامل وفق السياق المتغير. وقد اتاحت هذه المواءمة
للنظام زيادة فعالية سياساتها. سيتم مشاركة الجوانب الرئيسة
لعوامل النجاح «القابلة للمواءمة».
“Adaptive Success Factors”
Dr Cheah Horn Mun
(SIM University – Singapore)
Singapore has had
almost
2 decades of ICT Master plans in Education since the 1st
Master plan was launched in 1997. Throughout this period,
rapid changes in ICT have taken place, with a corresponding
myriad of teaching and learning practices emerging. Based
on experiences associated with these Master plans, as well
as a general study of equivalent initiatives in other
educational jurisdictions, this presentation aims to
highlight the key ‘success’ factors involved. These are
‘human’ and physical infrastructures, ideas generation,
interactions and translation, and support structures. While
these are not similar to what most literature have
identified, a crucial element of the Singapore experience is
the system’s ability to adapt the focus within these factors
to the changing context. This adaptability has allowed the
system to maximize the effectiveness of its policies. The
presentation will share the main aspects of these ‘adaptive’
success factors.
ورقة العرض
|